Кожна дитина має індивідуальні темпи розвитку. Здоровий у всіх відносинах малюк повинен поряд з адекватним фізичним розвитком мати відповідний його віку розвиток моторики, психіки та мовлення. Якщо дитина відстає від норми, педіатри називають проблему затримкою розвитку мовлення. Діапазон показників норми досить широкий, тому батькам корисно знати сумірні з віком основні навички розвитку мовлення.
Більшість затримок розвитку не є серйозними, і діти, як правило, надолужують втрачене, особливо якщо проблему помічають своєчасно. Існують різні типи затримки розвитку. У дітей можуть бути проблеми з:
Мовою чи мовленням
Рухами чи моторними навичками
Емоційними та соціальними навичками
Сферою мислення
Якщо Ви ставите питання, чи відстає ваш малюк емоційно, психічно або фізично, не втрачайте час і негайно зверніться до свого педіатра.
Найбільш поширеним типом затримки розвитку є мовленнєве відставання. У мовленнєвому розвитку поділяють проблеми мовлення та мови. Мовлення – це звуки, які вимовляє дитина. Діти, які мають затримку мовлення, можуть заїкатися чи відчувати інші труднощі. Мова – відноситься до значень звуків та жестів. У дітей з мовними проблемами можуть виникнути складності з вираженням себе чи розумінням інших.
Можливі причини затримки розвитку мовлення:
Проблеми з мовою у дитини або ротовою порожниною, що ускладнює формування звуків та слів
Втрата слуху. У дітей, які часто хворіють на отити, можуть виникнути проблеми зі слухом.
Навчальна інвалідність
Порушення розвитку, такі як дитячий церебральний параліч або розлади аутистичного спектру
Затримка розвитку мовлення: що потрібно робити?
Насамперед необхідно перевірити слух. При хорошому слуху, можливо, педіатр запропонує консультацію дитячого логопеда, який може діагностувати та коригувати ці проблеми. Логопед розбереться як виражається дитина, у тому числі:
Що він розуміє
Що він може сказати
Або визначить інші способи, за допомогою яких дитина намагається передавати свої думки, наприклад жести
Якщо у дитини є затримка мовленнєвого розвитку, то, крім роботи логопеда, батьки також можуть займатися з дитиною самостійно:
Розмовляти з дитиною протягом дня. Промовляти слова та звуки вдома, в машині чи будь-якому іншому місці. Задавати питання та відповідати на них.
Щодня читати дитині
Якщо є проблема зниження слуху на тлі частих отитів, негайно цим зайнятися
Більшість дітей досягають мовних та мовленнєвих етапів у певному віці.
До 3 років діти зазвичай:
Говорять короткі речення, можуть назвати частини тіла і говорити про предмети у множині.
До 4 років діти зазвичай:
Можуть розповісти просту історію та згадати короткі дитячі рими
Використовувати пропозиції, що складаються з п'яти слів
Правильно використовувати «я» та «ми»
До 5 років дитина зазвичай:
Може розуміти команди з двох частин із прийменниками («під» або «над»)
Може назвати своє ім'я та прізвище
Може використовувати множину або час, що минув правильно
Запитувати такі питання, як «чому?» чи «хто?».
Розповісти про те, чим він займався протягом дня
Якщо дитина втрачає мовленнєві навички, які вона вже опанувала, негайно звертайтеся до фахівців центру нейропедіатрії!
Ваш дитячий лікар.