top of page

Затримка соціального та емоційного розвитку дитини у віці 3-5 років

затримка емоційного розвитку

Затримка розвитку або порушення соціальної комунікації та емоційної поведінки говорять про те, що у дитини виникатимуть проблеми у спілкуванні як з дорослими, так і дітьми. Найчастіше проблеми виникають доти, як діти починають вчитися.


Однією з поширених причин соціально-емоційних порушень є розлади аутистичного спектру або РАС.


Що потрібно робити в цьому випадку?


Корекція порушень соціального чи емоційного розвитку залежить від причин та ступеня їхнього впливу на життя дитини. Ймовірно, буде потреба тісно співпрацювати з дитячим лікарем та іншими фахівцями, щоб знайти те, що йому найбільше допоможе.


Допомогти можуть як медикаменти, і спеціальні типи поведінкової терапії. Можливо, необхідно буде працювати з поведінковим педагогом, щоб розуміти та вчитися стимулювати соціальні та емоційні навички у домашньому режимі. Чим раніше розпочнеться корекційна робота над цими проблемами, тим більше ймовірно, що дитина зможе наздогнати дітей свого віку.


Соціальні чи емоційні навички, яка їхня норма?


До 3 років діти зазвичай:


  • Показують, що їм цікаво до інших дітей

  • Почуваються комфортно з іншими людьми, крім батьків і близьких

  • Можуть підтримувати гарний зоровий контакт


До 4 років діти зазвичай:


  • Рідко плачуть, коли батьки йдуть

  • Звертають увагу на інших дітей

  • Відповідають чужим людям


До 5 років діти зазвичай:


  • Показують багато різних емоцій

  • Можуть легко віддалятися від батьків

Хочуть грати з іншими дітьми


Затримки, пов'язані з мисленням


Існує безліч причин, через які у дитини можуть виникнути проблеми з умінням мислити, вчитися та запам'ятовувати. Такі властивості називають пізнавальними навичками. Єдиної причини виникнення таких порушень немає, вказують на генетичну схильність, фактори довкілля, передчасні пологи, травми голови та інше. У більшості випадків причина порушення когнітивного здоров'я залишається невідомою.


Що потрібно робити? Найголовніше, щоби педіатр знав, що з дитиною щось не так.


Якщо він дізнався та погоджується з цим, то направить до фахівця, який має з'ясувати, у чому проблема. Залежно від діагнозу дитини він може отримати допомогу від:


  • Ігрової терапії або професійної корекції

  • Спеціальної освіти

  • Іноді медикаменти можуть допомогти з поведінковими проблемами, які можуть виникати у дітей із когнітивними затримками, такими як коливання настрою чи відсутність уваги


Когнітивні навички в нормі.


До 3 років діти зазвичай:


  • Можуть намалювати коло

  • Зрозуміти прості інструкції

  • Приєднатися до гри «прикидатися» або «повірити»

  • Грають із іграшками


До 4 років діти зазвичай:


  • Приєднатися до інтерактивних ігор

  • Фантазують

  • Можуть намалювати коло


До 5 років діти зазвичай:


  • Не так легко відволікаються

  • Можуть зосередитись на одній діяльності більше 5 хвилин



Ви, знаєте свою дитину найкраще! Не бійтеся повідомити вашого довіреного педіатра, як тільки відчуєте, що щось не так. Незалежно від того, яку затримку розвитку дитина може мати, рання діагностика в центрі нейропедіатрії та лікування – найкращі способи корекції!


Будьте здорові!

Ваш дитячий лікар

1 перегляд
bottom of page