Затримка розвитку або порушення соціальної комунікації та емоційної поведінки говорять про те, що у дитини виникатимуть проблеми у спілкуванні як з дорослими, так і дітьми. Найчастіше проблеми виникають доти, як діти починають вчитися.
Однією з поширених причин соціально-емоційних порушень є розлади аутистичного спектру або РАС.
Що потрібно робити в цьому випадку?
Корекція порушень соціального чи емоційного розвитку залежить від причин та ступеня їхнього впливу на життя дитини. Ймовірно, буде потреба тісно співпрацювати з дитячим лікарем та іншими фахівцями, щоб знайти те, що йому найбільше допоможе.
Допомогти можуть як медикаменти, і спеціальні типи поведінкової терапії. Можливо, необхідно буде працювати з поведінковим педагогом, щоб розуміти та вчитися стимулювати соціальні та емоційні навички у домашньому режимі. Чим раніше розпочнеться корекційна робота над цими проблемами, тим більше ймовірно, що дитина зможе наздогнати дітей свого віку.
Соціальні чи емоційні навички, яка їхня норма?
До 3 років діти зазвичай:
Показують, що їм цікаво до інших дітей
Почуваються комфортно з іншими людьми, крім батьків і близьких
Можуть підтримувати гарний зоровий контакт
До 4 років діти зазвичай:
Рідко плачуть, коли батьки йдуть
Звертають увагу на інших дітей
Відповідають чужим людям
До 5 років діти зазвичай:
Показують багато різних емоцій
Можуть легко віддалятися від батьків
Хочуть грати з іншими дітьми
Затримки, пов'язані з мисленням
Існує безліч причин, через які у дитини можуть виникнути проблеми з умінням мислити, вчитися та запам'ятовувати. Такі властивості називають пізнавальними навичками. Єдиної причини виникнення таких порушень немає, вказують на генетичну схильність, фактори довкілля, передчасні пологи, травми голови та інше. У більшості випадків причина порушення когнітивного здоров'я залишається невідомою.
Що потрібно робити? Найголовніше, щоби педіатр знав, що з дитиною щось не так.
Якщо він дізнався та погоджується з цим, то направить до фахівця, який має з'ясувати, у чому проблема. Залежно від діагнозу дитини він може отримати допомогу від:
Ігрової терапії або професійної корекції
Спеціальної освіти
Іноді медикаменти можуть допомогти з поведінковими проблемами, які можуть виникати у дітей із когнітивними затримками, такими як коливання настрою чи відсутність уваги
Когнітивні навички в нормі.
До 3 років діти зазвичай:
Можуть намалювати коло
Зрозуміти прості інструкції
Приєднатися до гри «прикидатися» або «повірити»
Грають із іграшками
До 4 років діти зазвичай:
Приєднатися до інтерактивних ігор
Фантазують
Можуть намалювати коло
До 5 років діти зазвичай:
Не так легко відволікаються
Можуть зосередитись на одній діяльності більше 5 хвилин
Ви, знаєте свою дитину найкраще! Не бійтеся повідомити вашого довіреного педіатра, як тільки відчуєте, що щось не так. Незалежно від того, яку затримку розвитку дитина може мати, рання діагностика в центрі нейропедіатрії та лікування – найкращі способи корекції!
Будьте здорові!
Ваш дитячий лікар