top of page

Етапи розвитку дитини

Етапи розвитку дитини

Кожна дитина індивідуальна у своєму розвитку. При цьому, будь-який етап розвитку має тимчасові обмеження, які прийнято називати віковою нормою. Темпи зростання і швидкість численних процесів в організмі дитини досить високі. Кожен новий крок у становленні здорової особистості, є фундаментом для наступного. Щоб вчасно встигнути помітити і відкоригувати можливі відхилення лікарі і психологи використовують термін «норма». Перевірте, наскільки гармонійним є розвиток Вашої дитини за допомогою представлених вікових критеріїв.


Те, як Ваша дитина грає, вчиться, говорить і діє, дає нам важливі відомості про те, як вона розвивається. Показники розвитку – це те, що більшість дітей можуть робити в певному віці.


Етапи розвитку дитини

2-x місячна дитина

Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 3 місяці. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про те, чого досяг малюк і про те, що він повинен досягти.


Що робить дитина в цьому віці?

У соціальній та емоційній сферах

  • посміхається людям

  • може самостійно заспокоїтися на короткий час (кладе пальці собі в рот і смокче ручку)

  • намагається подивитися на своїх батьків

У сфері мовлення та спілкування

  • гулить (це звучить як воркування або щебетання)

  • повертає голову на звук

У пізнавальній сфері (навчання, мислення)

  • зацікавлена в обличчях

  • починає стежити очима і впізнавати людей на відстані

  • починає демонструвати нудьгу, якщо дії не змінюються (крик, неспокій)

В області моторного та фізичного розвитку

  • лежачи на животі, може утримувати голівку і намагатися відштовхуватися

  • лежачи на спинці, робить хаотичні рухи ручками і ніжками


Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

  • Не реагує на гучні звуки

  • Не стежить очима за рухомим предметом

  • Не посміхається людям

  • Не кладе руки собі в рот

  • Не може тримати голову, коли намагається відштовхнутися, лежачи на животі


4-х місячна дитина

Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 5 місяців. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.


Що роблять діти в цьому віці?

У соціальній та емоційній сферах

  • посміхається спонтанно, особливо в присутності інших людей

  • любить грати з людьми і навіть починає плакати, коли ігри закінчені

  • копіює деякі рухи і міміку обличчя, наприклад, посміхаючись або насупившись

У сфері мовлення та спілкування

 (навчання, мислення)

  • дає Вам розуміння щастя чи суму

  • відповідає на прояв своєї любові та прихильності

  • намагається самостійно знайти іграшку

  • координує руки і очі, наприклад, у грі може закривати обличчя руками

  • стежить за тим, що рухається, переводячи погляд з боку в бік

  • уважно дивиться на обличчя 

  • впізнає знайомі предмети і людей здалеку

У сфері моторного та фізичного розвитку

  • тримає голову нерухомою, не потребує підтримки

  • відштовхується ногами, коли вони опиняються на твердій поверхні

  • може самостійно перевернутися з животика на спинку

  • може тримати іграшку й трясти нею, ударяти по іграшках, які висять

  • засовує ручки в рот

  • лежачи на животі може піднятися на ліктях


Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

  • Не стежить поглядом за предметами

  • Не посміхається людям

  • Не може впевнено тримати голову

  • Не лепече 

  • Не тягне речі в рот

  • Не відштовхується ніжками, коли вони впираються в тверду поверхню

  • Насилу обертає очима у всіх напрямках


6-ти місячна дитина

Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 7 місяців. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.


Що роблять діти в цьому віці?

У соціальній та емоційній сферах

  • впізнає знайомі обличчя і зауважує, якщо хтось невідомий

  • любить грати з іншими, особливо з батьками

  • відповідає на емоції інших людей і зазвичай демонструє радість і щастя

  • подобається дивитися в дзеркало

У сфері мовлення і спілкування

  • копіює звуки

  • поєднує кілька голосних, коли лепече ( «а», «е», «о») і любить це робити з батьками

  • реагує на своє ім’я

  • створює звуки, щоб показати радість або незадоволення

  • починає вимовляти приголосні звуки (бурмоче звуки «м», «д» або «б»)

У когнітивній сфері (навчання, мислення)

  • тягне речі в рот

  • перекладає предмети з однієї руки в іншу

  • показує стурбованість і намагається дотягнутися до речей, які виходять за межі її доступу

  • оглядає речі навколо себе

В області моторного та фізичного розвитку

  • перевертається з животика на спинку і назад

  • починає сидіти без підтримки з боку дорослого

  • коли ставлять на ніжки, то спирається на них і може навіть стрибати

  • гойдається назад і вперед, іноді повзе спочатку назад, а потім вперед


Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

  • Не намагається вхопити речі, які знаходяться в межах досяжності

  • Не проявляє прихильності до тих, хто піклується про неї

  • Не реагує на навколишні звуки

  • Зазнає труднощів з дотиками до рота

  • Не вимовляє голосні звуки ( «a», «e», «o»)

  • Не перевертається в будь-якому напрямку

  • Не сміється або не отримує задоволення від приємних для неї речей

  • Виглядає жорстким і з напруженими м’язами

  • Виглядає безсилим, млявим, бездіяльним

 

9-ти місячна дитина

Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 10 місяців. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.


Що робить дитина в цьому віці?

У соціальній і емоційної сферах:

  • може боятися незнайомих людей

  • може чіплятися за знайомих дорослих

  • є улюблені іграшки

В області мовлення і спілкування

  • розуміє слово «ні» або «не можна»

  • вимовляє багато різних звукосполучень, таких як «ма-ма-ма-ма» і «да-да-да-да-да»

  • копіює звуки, які вимовляють інші люди

  • вказівний жест (використовує вказівний пальчик для вказівки на предмет)

 У когнітивній сфері(навчання, мислення)

  • переглядає шлях падіння речей

  • шукає поглядом те, що Ви ховаєте

  • може відшукати Ваше обличчя, заховане за Вашими руками або серветкою, грає в «ку-ку»

  • тягне речі в рот

  • перекладає предмети з однієї руки в іншу

  • бере О-подібні речі вказівним і великим пальцем

У сфері моторного та фізичного розвитку

  • стоїть, тримаючись за опору

  • може самостійно сідати

  • впевнено сидить без підтримки

  • відштовхується, тримаючись за опору, щоб встати

  • повзає


Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

  • Не стоїть за допомогою опори

  • Не сідає без сторонньої допомоги

  • Не лепече («мама», «баба», «папа»)

  • Не грає ні в які ігри, включаючи гру «я – тепер ти, тепер знову я, тепер знову ти»

  • Не відгукується на своє ім’я

  • Здається, що не впізнає знайомих людей

  • Не дивиться туди, куди Ви показуєте

  • Не перекладає іграшки з однієї руки в іншу



Дитині 1 рік

         Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, коли їй виповнився 1 рік. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.

     Що робить дитина в цьому віці?

У соціальній і емоційної сферах:

  • діє з сором’язливістю або нервує в присутності незнайомих людей

  • плаче, коли мама або тато йдуть

  • виділяє улюблені речі і людей

  • виявляє страх в деяких ситуаціях

  • подає книжку, коли хоче почути розповідь

  • повторює звуки або дії, щоб привернути увагу

  • піднімає ручку або ніжку, щоб допомогти дорослому себе одягнути

  • ховається, грає в «ку-ку»

У сфері мовлення і спілкування

  • розуміє, коли просять зробити щось просте

  • використовує прості жести, такі як хитання головою з боку в бік, щоб сказати «ні» або махає ручкою, щоб сказати «до побачення»

  • вимовляє звуки зі змінами інтонації (імітуючи дорослого)

  • вимовляє «мама», «папа» і вигуки типу «о-о»

  • пробує копіювати слова

 У когнітивній сфері (навчання, мислення)

  • здійснює різні маніпуляції з предметами (трясе, вдаряє або кидає)

  • легко знаходить заховані предмети

  • реагує поглядом на назву предмета або його зображення

  • копіює жести

  • починає використовувати речі за призначенням, наприклад, пити з чашки, розчісувати волосся

  • поміщає речі в ємність, виймає їх з неї

  • самостійно подає предмети

  • звертає увагу на предмети вказівним жестом (показує вказівним пальчиком)

  • дотримується простих інструкцій, таких як «подати, поставити іграшку»

У сфері моторного та фізичного розвитку

  • самостійно приймає сидяче положення з будь-яких положень без сторонньої допомоги

  • відштовхується, щоб встати; ходить, тримаючись за стіни, меблі

  • може зробити кілька кроків без підтримки

  • може самостійно стояти


Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

  • Не повзає

  • Не стоїть з підтримкою

  • Не шукає речі, які Ви ховаєте

  • Не говорить простих слів типу «мама» чи «папа»

  • Чи не вчиться використовувати жести, такі як махання ручкою або кивання головою

  • Немає вказівного жесту

  • Втратила навички, які попередньо набула



Дитині 18 місяців (1,5 роки)

Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини до того, як їй виповнилося 18 місяців. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.


Що робить дитина в цьому віці?

У соціальній та емоційній сферах

  • любить віддавати речі іншому, як гра

  • можуть з’явитися істерики

  • може боятися незнайомих людей

  • виявляє любов до знайомих людей

  • гра містить елементи простого наслідування, наприклад, годування ляльки

  • може чіплятися до знайомої людини в нових ситуаціях або в присутності незнайомих людей

  • користується вказівним жестом, щоб показати іншим людям щось цікаве

  • досліджує простір самостійно, але в близькій присутності батьків

У сфері мовлення і спілкування

  • може називати окремі слова

  • каже слово «ні» і заперечливо хитає головою

  • користується  вказівним жестом, щоб показати дорослому, що вона хоче

 У когнітивній сфері (навчання, мислення)

  • знає значення загальних речей; наприклад, телефон, пензлик, ложка

  • знає і показує частини тіла за називанням їх дорослим

  • використовує вказівний жест, щоб привернути увагу дорослого

  • проявляє інтерес до ляльки або іграшкових тварин з метою нагодувати

  • малює «каляки-маляки»

  • може слідувати одноступеневим усним інструкціям, які не супроводжуються жестом; наприклад, сідає, коли чує «сідай»

В області моторного та фізичного розвитку

  • самостійно ходить

  • може тягнути на мотузочці предмети, коли ходить

  • може підніматися по сходах і бігати

  • допомагає себе роздягати

  • самостійно п’є з чашки

  • їсть за допомогою ложки


Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

  • Не користується  вказівним жестом, щоб показувати щось іншим людям

  • Не ходить самостійно

  • Не знає для чого служать прості речі (ложка, ручка)

  • Не наслідує, не копіює інших людей

  • Не з’являються нові слова

  • Не вимовляє мінімум 6-ти слів

  • Схоже, що дитина не помічає або їй все одно, коли приходить або йде людина, яка піклується про неї (батьки, вихователь)

  • Втратила навички, які попередньо придбала



Дитині 2 роки

Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, коли їй виповнилося 2 роки. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.


Що робить дитина в цьому віці?

У соціальній та емоційній сферах

  • копіює інших людей, особливо знайомих дорослих і дітей

  • переживає, коли поруч інші незнайомі діти

  • показує, що стає все більш незалежним

  • демонструє непослух (робить те, що сказали не робити і навпаки)

  • починає включати інших дітей у свої ігри, наприклад, годувати ляльок або бігати в «догонялки», взаємодіяти з предметами

У сфері мовлення і спілкування

  • вказує на предмети й ілюстрації за їх назвою

  • знає частини тіла та імена знайомих людей

  • каже фразами з 2-4-х слів

  • слідує простим інструкціям

  • повторює слова, які чула у будь-якій розмові

  • вказує на предмети, які з’являються у книзі в процесі перегортання сторінок

 У когнітивній сфері (навчання, мислення)

  • знаходить речі, навіть якщо вони заховані під 2-3 аркушами паперу, шарами тканини

  • починає сортувати предмети за формою і кольором

  • доповнює фрази і рими оповідань, які їй вже знайомі

  • у грі починають з’являтися елементи уяви

  • будує вежу з 4 і більше блоків

  • використовує провідну руку частіше, ніж іншу

  • виконує інструкції в 2 етапи, такі як «підніми взуття і поклади його на місце»

  • називає ілюстрації в книгах, такі як кішка, птах або собака

В області моторного та фізичного розвитку

  • може стояти на носочках

  • може вдарити по м’ячу ногою

  • вільно бігає

  • заповзає і сповзає на /з низьких  меблів без сторонньої допомоги

  • піднімається і опускається по сходах, тримаючись за поручні

  • кидає м’ячик, заводячи руку за голову

  • малює або копіює прямі лінії і кола


Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

  • Не використовує прості фрази

  • Не знає, що робити з такими речами, як олівець, телефон, м’ячик або ложка

  • Не наслідує діям або словам

  • Не слідує простим інструкціям

  • Втратила навички, які попередньо набула



Дитині 4 роки

Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, коли їй виповнилося 4 роки. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.


Що робить дитина в цьому віці?

У соціальній та емоційній сферах

  • отримує задоволення від нових речей, занять, відкриттів

  • грає в «дочки-матері»

  • виявляє все більше фантазії в іграх

  • любить грати з іншими дітьми більше, ніж на самоті

  • вміє грати в команді, у співпраці з іншими

  • часто не може відрізнити вигадку від реальності

  • говорить про те, що їй подобається і що її цікавить

У сфері мовлення і спілкування

  • знає деякі правила граматики, наприклад, правильне використання займенників «він» і «вона»

  • співає маленькі пісеньки і розповідає короткі віршики напам’ять

  • любить розповідати історії

  • називає своє ім’я та прізвище

У когнітивній сфері (навчання, мислення)

  • називає деякі кольори і цифри

  • розуміє ідею рахунку

  • починає орієнтуватися в часі

  • може згадати уривки, частини історії

  • розуміє значення слів «однакові» і «різні»

  • малює людину з 2-4 частин тіла

  • вміє користуватися ножицями

  • може скопіювати деякі прописні букви

  • може грати в настільні ігри

  • повідомляє, що, на її думку, відбудеться далі в книзі

В області моторного та фізичного розвитку

  • стрибає і тримається на одній нозі до 2-х секунд

  • кількість «спійманих» м’ячів перевищує кількість «не спійманих»

  • наливає напої, перемішує, ріже (в присутності вихователя або дорослого) їжу


Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

  • Не використовує прості фрази (наприклад, «Я п’ю молоко»)

  • Не знає, що робити з такими речами, як олівець, телефон, м’ячик або ложка

  • Не наслідує діям або словам

  • Не слідує простим інструкціям

  • Втратила навички, які попередньо набула



Дитині 5 років

Відзначте показники розвитку, які Ви можете бачити у своєї дитини, коли їй виповнилося 5 років. При відвідуванні лікаря, візьміть цю інформацію і поговоріть з педіатром про показники, яких досяг Ваш малюк, і про те, які з них він повинен досягти.


Що робить дитина в цьому віці?

У соціальній і емоційній сферах:

  • хоче догодити друзям

  • хоче бути схожим на друзів

  • більш охоче дотримується правил

  • любить рухатися, співати і танцювати

  • піклується і співчуває іншим

  • знає різницю між хлопчиками і дівчатами

  • може відрізнити фантазію від реальності

  • стає більш незалежним (наприклад, можете піти один, щоб відвідати сусідів) [хоча контроль дорослого необхідний]

  • іноді буває дуже вимогливим, а іноді досить поступливим

У сфері мовлення і спілкування

  • мовлення чітке

  • може розповісти просту історію, використовуючи цілі речення

  • у мовленнєвому висловлюванні з’являється майбутній час, наприклад, «бабуся прийде»

  • називає своє ім’я та адресу

У когнітивній сфері (навчання, мислення)

  • рахунок до 10 і більше

  • малюнок людини складається з 6-ти і більше частин тіла

  • може написати деякі цифри і букви

  • може копіювати трикутники та інші геометричні фігури

  • знає значення повсякденних речей, таких як гроші, їжа

В області моторного та фізичного розвитку

  • стоїть на одній нозі 10 секунд і більше

  • стрибає на одній нозі і може йти підскоком

  • може робити перекид через голову

  • їсть за допомогою ложки і виделки, а іноді і ножа

  • самостійно ходить в туалет

  • самостійно гойдається на гойдалках і лазить по вертикальних опорах вгору-вниз


Дійте вчасно і поговоріть з лікарем, якщо ваша дитина:

  • Не висловлює великого розмаїття емоцій

  • Спостерігаються часті прояви крайнощів в поведінці (занадто багато страхів, агресії, сором’язливості або печалі)

  • Занадто відокремлена і пасивна

  • Легко відволікається, складно концентрувати увагу більше 5-ти хвилин

  • Не реагує на людей або робить це тільки поверхово

  • Не може відрізнити фантазію від реальності

  • Не грає в різні ігри і не бере участі в заходах

  • Не може назвати свої ім’я та прізвище

  • Не вірно використовує або не використовує зовсім множину і минулий час

  • Не ділиться подіями минулого дня

  • Не малює

  • Не може самостійно почистити зуби, вимити і висушити руки або роздягнутися

  • Втратила навички, які попередньо набула


Будьте здорові!


Ваш педіатр

2 перегляди
bottom of page