Аутизм — це розлад розвитку, який починається з дитинства. Він охоплює широке коло симптомів і рівнів вираженості. За новітніми даними, третина дітей з попереднім діагнозом “аутизм” до початку шкільного віку переростають цей стан. Чому так відбувається? Як проявляється і лікується аутизм? Розбираємося з цими питаннями в статті.
Аутизм належить до розладів аутистичного спектра (РАС) – складного пожиттєвого стану, який проявляється у проблемах із соціалізацією, комунікацією (ускладнене вербальне і невербальне спілкування, затримка мовленнєвого розвитку), пониженою чи підвищеною реакцією на сенсорні подразники, стереотипними повторюваними діями.
РАС характеризується спільними проявами, однак їх вираженість у дітей дуже різниться. У одного можуть бути незначні труднощі у спілкуванні, проблеми в навчанні і легкі мовленнєві порушення, а у іншого — агресія, повна відчуженість від людей і відсутність вербального зв'язку з іншими. Є діти, які страждають через дефіцит спілкування, але мають високі показники у навчанні. Є такі, які потребують постійної допомоги у повсякденних справах, в деяких випадках зовсім не можуть жити без неї.
Аутизм виникає в перші роки життя. Перші його прояви і можливість встановити порушення є у дев’ятимісячному віці. Тоді, шляхом тестування, спеціаліст визначає проблему і включає дитину до групи ризику по аутизму.
У дітей діагностика проводиться поетапно. Спочатку – систематичний огляд педіатром у певні періоди, як правило, дев’яти місяців, року, півтора і двох років. Якщо педіатр бачить характерні для аутизму прояви, дитина направляється на додаткові обстеження і тестування: це можуть бути перевірка слуху і зору, огляд невролога, психіатра, психолога, у деяких випадках – генетичні тести.
В останні роки діагностують все більше випадків аутизму у дітей. Це обумовлено не лише тим, що аутизм поширюється, а й тим, що діагностика РАС удосконалюється. Поставити діагноз "аутизм" у маленьких дітей може бути досить складно. Лікар, або будь-який спеціаліст в цій області (нейропсихолог, дефектолог, АВА-терапевт), зосереджують увагу на аналізі поведінки і інших проявів дитини в динаміці. Коли, наприклад, спостерігається затримка мовлення, яка погіршує спілкування і поведінку дитини, то тестування може включити її у список РАС. Якщо корекційна робота із залученням спеціалістів в області аутизму вирівнює розлади і з часом вони зникають, значить це був не випадок РАС, а особливості розвитку дитини в ранньому віці. В такому випадку корекційна робота виправляє її стан і в подальшому житті поведінка, спілкування і навчання стають такими, як у більшості дітей.
Якщо спостерігаються справжні розлади РАС, то повне зцілення, як правило, не трапляється. Корекційна робота виправляє або майже нівелює симптоми, залежно від їх вираженості.
Якщо є аутизм, то його прояви пожиттєві, однак раннє діагностування і відповідна корекційна робота мають величезне значення у розвитку дитини з РАС.
Comments