top of page

АВА-терапевт: хто він і чим займається?

В попередній статті ми розглядали питання спеціалізації дитячих психологів і тих основних проблем, які вони вирішують. В цій публікації ми продовжимо розгляд теми, зосередивши увагу на АВА-терапії. В сучасній психологічній практиці активно розвиваються комбіновані методики, які базуються на корекції змін поведінки і використанні мотиваційних

інструментів. Окреме місце серед них посідає АВА-терапія.


Хто такий АВА-терапевт? Це спеціаліст, який працює з дітьми, що мають проблеми у розвитку, поведінці або навчанні. АВА означає "Прикладний аналіз поведінки" (Applied Behavior Analysis), який є науковообгрунтованим підходом до вивчення і зміни поведінки. 


Яким дітям допомагає АВА-терапевт?

До АВА терапевта найчастіше звертаються батьки дітей з розладами спектра аутизму (РСА). Проте така терапія може бути корисною і для дітей з іншими проблемами: затримкою розвитку мовлення, синдромом дефіциту уваги з гіперактивністю (СДУГ), ускладненою соціалізацією і т. ін.


З якими запитами батьки звертаються до АВА-терапевта?

Батьки звертаються до АВА-терапевта з різними запитами, наприклад:

- проблемна поведінка дитини: часті істерики, агресія, самоушкодження тощо.

  • ускладнений розвиток комунікації: наявність у дітей проблем зі спілкуванням, які проявляються в тому, що дитина неправильно використовує слова або взагалі не розмовляє.

  • ускладнена соціалізація: наявність у дітей проблем із взаємодією з однолітками чи дорослими.

- проблемне навчання: складнощі у засвоєнні нових навичок, таких як читання, письмо або побутові вміння.

АВА-терапевт допомагає батькам знайти відповіді на такі основні питання:

- Чому дитина поводиться певним чином?

- Як допомогти дитині розвинути нові корисні навички?

- Як зкорегувати небажану або зменшити проблемну поведінку?

- Як зробити, щоб дитина краще засвоювала знання і комунікувала з оточуючими?


Як працює АВА терапевт?

Робота спеціаліста з АВА-терапії відбувається у декілька етапі: від аналізу стану до лікування пацієнта.

1. Оцінка поведінки.

На першому етапі роботи терапевт оцінює поведінку дитини, спостерігаючи за тим, як вона поводиться в різних ситуаціях. Це допомагає зрозуміти причини особливих поведінкових проявів.

2. Розробка плану.

Після оцінки терапевт складає індивідуальний план, який орієнтується на досягнення конкретних цілей і базується на використанні певних методів роботи, наприклад, вправ для розвитку навичок, зміни підходу до спілкування або управління поведінкою.

3. Реалізація плану.

АВА-терапевт працює з дитиною, допомагаючи їй набути нові навички чи змінити небажану поведінку, використовуючи такі інструменти, як винагороди (наприклад, похвалу чи гру) за бажану поведінку. Поступово завдання ускладнюються.

4. Співпраця з батьками.

Терапевт обов'язково навчає батьків, як правильно підтримувати прогрес дитини вдома. Формуються відповідні рекомендації, які містять поради щодо реакції на поведінку дитини і допомоги їй у навчанні та спілкуванні.

АВА-терапія ґрунтується на дослідженні пацієнта. Лікар постійно збирає інформацію про поведінку дитини і аналізує її. Це дозволяє зрозуміти, які методи та інструменти є більш дієвими і, відповідно, корегувати план подальшої роботи. Якщо застосований підхід не дає результатів, терапевт його змінює. Головна мета — допомогти дитині досягти максимальної самостійності та інтеграції в суспільство.

Таким чином, АВА-терапевт допомагає дітям з особливими потребами навчитися жити повноцінним життям, розвивати свої навички і покращувати якість життя всієї родини.


Коли і як можна очікувати результати?

- Якщо дитина стикається з серйозними емоційними травмами, поведінковими розладами або сімейними конфліктами, робота може зайняти місяці, а іноді й довше.

- Молодші діти часто реагують на терапію швидше, через вищу пластичність мозку і здатність швидко адаптуватися до нових умов.

  • Підлітки, з огляду на специфіку свого віку і можливу відсутність довіри до дорослих, потребують тривалішої терапії. 

  • Щотижневі зустрічі допомагають побудувати довірливі стосунки і швидше прогресувати в терапії. Якщо зустрічі відбуваються рідко, прогрес може бути повільнішим.

- Коли батьки активно залучені до процесу, спостерігаються більш швидкі й помітні результати.

- Ви можете помітити зміни в поведінці або емоційному стані дитини вже після кількох перших сесій. Психолог регулярно обговорюватиме з вами прогрес, повідомляючи всі аспекти результатів терапії.


Записуйтеся на прийом до нашого турботливого АВА-терапевта: заповнюйте форму на сайті чи телефонуйте за номерами: 044 2232120, 068 2232120, 066 2232120.

Commentaires


bottom of page