Музика впливає на наш мозок. Часом за улюбленим жанром можна визначити деякі риси характеру. Провівши безліч досліджень, вчені прийшли до висновку, що музику можна використовувати в терапевтичних цілях. Так з’явилася біоакустичні корекція (бак) – Томатіс терапія, яка в підсумку допомагає вирішити такі проблеми як затримка мови, затримка розвитку, аутизм, розсіяність уваги та ін. Розглянемо більш детально.
Зростання розладів аутистичного спектру (РАС) привів до того, що батьки почали шукати альтернативні способи втручання. Найбільш популярним і дієвим способом на даний момент є музикотерапія, яка сприяє загальному розвитку, тобто різним його формам: моторному, соціально-емоційному, поліпшенню навичок спілкування.
Це унікальний метод, який з успіхом використовується вже в 75 країнах. Метод Томатіса був вперше використаний в 1958 році. Це високотехнологічна система звукових тренувань, спрямована на активізацію мозкової діяльності з метою поліпшення основних мозкових функцій. Такий ефект досягається за рахунок подвійного чергування частот, це ми і розглянемо далі.
Французький отоларинголог і винахідник Альфред Томатіс Бессон відомий своєю Аудіо-Псіхофонологією. Його відкриття розпочалося з спроб допомогти професійним співакам в Ніцці, засноване на ідеї, що слух є основною причиною безлічі проблем і хвороб. Тоді-то і були розроблені тест на слухання, а потім і електронна вушна терапія. Перше «Електронне вухо» було представлено на виставці в Брюсселі і отримало золоту медаль за наукові дослідження. У 60-ті роки «Електронне вухо» вже використовувалося в залежності від проблематики клієнта, а вихід книги «вухо і мова» в 1963-му році знайомить з його роботами широку публіку.
Методика Томатіс Бессона – це система аудіотренувань, що складається з шести курсів, яка покращує сприйняття інформації на слух, а також її обробку. Один сеанс для дітей від чотирьох років триває 2 години, а перерви між курсами називають «етапом засвоєння». Дворічним дітям рекомендуються сеанси по 30 хвилин, але їх кількість зростає. За цей метод усунення порушень в пам’яті, розсіяності уваги, проблем з мовою і інших розладів варто подякувати А. Томатіса, який в середині ХХ століття зробив відкриття про те, що «голос може відтворити лише те, що чує вухо».Заняття по методу Альфреда Томатіса підуть на користь дітям з симптомом дефіциту уваги з гіперактивністю (СДУГ), затримками розвитку, порушеннями аутистичного спектру, порушеннями писемного мовлення, вестибулярного апарату, заїкання, алалії, сенсорної дезінтеграції; для поліпшення пам’яті і уваги, писемного та усного мовлення, розвитку комунікаційних навичок. Дана методика допоможе і звичайній дитині в розвитку, навчанні, спілкуванні. Протипоказана дана терапія при епілепсії, застуді, гострих формах будь-якої хвороби, серйозних відхилень артеріального тиску від норми.
Близько 200000 людей щорічно проходять терапію за цим методом. Понад 95% батьків підтвердили, що терапія дійсно допомогла їх дитині, а дослідження показали значні поліпшення у пацієнтів.
Принцип сенсорної звукової стимуляції, який є основою даного методу, продукується апаратом «Електронне вухо» і спеціальними навушниками, що відтворюють ефекти пристрою. За фонову основу були взяті Моцарт і григоріанські піснеспіви через свій широкий частотний діапазон. На цю музику накладається так званий «ефект Томатіса» – спеціальні стимули для створення перцептивного звукового контрасту. Простіше кажучи, «ефект Томатіса» – це раптові переходи від низьких частот до високих. Таке чергування відбувається не тільки на рівні вуха, а й кістки – в навушниках вбудований кістковий вібратор, який і забезпечує подачу сигналів на черепні кістки. Зміна частоти може відбуватися абсолютно спонтанно. Саме процес подвійного чергування частот і лежить в основі методу Альфреда Томатіса. Такий «фітнес для слухової системи» дуже корисний для мозкових центрів, для її переробки потрібно включення зон, раніше мінімально задіяних в роботі. Завдяки цій терапії створюються нові нейронні зв’язки, поліпшується взаємодія між клітинами різних зон, а нейронна мережа вчиться впродовж тривалого періоду концентрувати увагу на новій для неї інформації. Зазвичай результати починають з’являтися вже під час першого курсу, але у деяких вони проявляються після нього.
Перед проходженням курсу дитині проводиться аудіометрична діагностика, яка дозволяє налаштувати фільтри «Електронного вуха» індивідуально. Діагностику повинен проводити фахівець методу Томатіс 4-го вищого рівня сертифікації на спеціальному обладнанні.
Проводиться діагностика на початку і кінці курсу, а під час першого ще й в середині. На дитину по черзі одягаються два види навушників: з повітряною і кістковою провідністю. За допомогою них визначаються проблемні діапазони частот і провідне вухо.Якщо дитина не може кивнути або будь-яким іншим способом дати сигнал фахівцю (не розуміє завдання), то перевіряючий може відстежити реакцію зіниць. Чим точніше буде проведена діагностика, тим вищим буде результат. Метод Томатіса орієнтований саме на усунення проблем чутності частот і установці провідної ролі правого вуха.
Під час заняття не можна напружуватися або нервувати. Дитина, наприклад, може спати або малювати. На кожному сеансі за дитиною завжди стежить один дорослий.
Якщо пацієнт захворів, то сеанси варто перервати. Якщо за два дні вилікуватися не вдалося, то курс доведеться почати спочатку. Щоб запобігти хворобі рекомендується на час сеансів припинити відвідування будь-яких гуртків, додаткових занять і подібного.
Як Ви помітили, Томатіс терапія дуже індивідуальна для кожного. Кількість курсів, налаштування обладнання, кількість занять і їх тривалість … Дана методика була розроблена з урахуванням особливостей кожної людини і, на мій погляд, в цьому її величезний плюс.
Томатіс можуть використовувати не тільки діти з РАС, він також підходить для більш швидкого вивчення іноземних мов. Підбирається спеціальна програма, яка містить в собі запис частот потрібної мови. Це допомагає краще зрозуміти її. На засвоєний ритм в результаті легко накладаються словниковий запас, граматика, синтаксис. Також ця методика використовується для розвитку вокальних і голосових даних, рішення проблем з ними.
Підвищення здатності до навчання – теж одна з позитивних сторін терапії.
Часом через постійний або разовий сильний стрес наш мозок ставить «фільтри» і не пропускає сигнали, які несуть негатив людині. Через це з’являється тривожність, дратівливість, запальність, неврівноваженість, людина може впасти в депресію. Томатіс допоможе і в такій ситуації. Завдяки йому нормалізується емоційний фон, покращиться самопочуття, а ті самі «фільтри» зникнуть, що призведе до покращення настрою.
Що ж, можемо зробити висновки, що Томатіс терапія – це універсальний спосіб «прокачати» свій мозок, допомогти людині з РАС і розвинути, поліпшити потрібні навички. За цією методикою можуть займатися не тільки діти, а й дорослі. Знову-таки, курс для кожного буде індивідуальним, але все ж загальні правила є і вони були викладені вище.
Людині, що хворіє на застуду чи грип, не можна займатися з однієї простої причини: ефекту не буде ніякого. Це не зашкодить, але і користі не принесе. Також радує те, що в світі зараз вже більше 2000 центрів, які практикують цю методику. Хороші фахівці теж є, і це надихає не менше. Не дарма Авіценна назвав музику «нелікарським» методом лікування, а піфагорійців з її допомогою вивчали математику і заспокоювали спалахи гніву.
Отже, з огляду на вищесказане, ми можемо переконатися, що в більшості випадків Томатіс терапія робить позитивний вплив на дітей з аутизмом, затримкою розвитку, затримкою мовлення, дефіцитом уваги з гіперактивністю.
Будьте здорові!
Ваш педіатр